En bra livsmiljö för människan och allt annat levande,
nu och för kommande generationer.

 
 
Senast uppdaterad: 26 augusti 2009

Detta gör  Naturvårdsverket

Vi lär människor, myndigheter och företag
om miljön och om vilka lagar som finns om miljön.
Vi ser också till att de följer lagarna.
Våra experter hjälper politikerna i regeringen
med kunskap om miljöfrågor.

Vi talar om för kommuner och länsstyrelser
hur de kan arbeta med miljö och kontrollerar
att myndigheter och företag följer lagarna om miljö.
Vi skriver broschyrer och böcker med råd
om hur alla ska ta hand om miljön. 

Vi ser till att de som inte följer miljölagar
kommer till domstolen och kan bli dömda. 
Vi föreslår hur lagar om miljö kan ändras.

Vi delar ut pengar till företag eller myndigheter
som vill förbättra miljön.
Vi samarbetar med andra myndigheter
om miljöarbetet och undersöker hur det går med arbetet.

Vi köper områden med mark och vatten.
Där gör vi naturreservat och nationalparker
för att skydda naturen.
Vi har hand om reglerna för jakt på rovdjur
som vargar, björnar, lodjur och järv. 

 

NATURVÅRDSVERKET, 106 48 Stockholm, tel 08-698 10 00. e-post: registrator@naturvardsverket.se
BESÖK: Stockholm- Valhallav. 195, Östersund - Forskarens väg 5 (Campus Östersund, hus Ub), Kiruna - Kaserng. 14.
 

Webbokhandeln Visa

 
 
  • Sidan senast uppdaterad: 26 augusti 2009